Köpvillkor

Nedan finner du våra fullständiga köpvillkor med information om allt från betalning till leverans, ångerrätt, reklamationer och cookies.

För att få svar på våra vanligaste frågor har vi också en sida med FAQ samt kortare texter om våra leveransalternativ och direktlänk till vårt reklamationsformulär.

 

ALLMÄNA VILLKOR

Här får du information om vilka regler som gäller när du som konsument handlar i vår webbutik på www.stalands.se.

 

1. ALLMÄNT

Dessa köpvillkor, Allmänna villkor, (”Villkoren”) gäller endast när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning på vår webbplats, www.stalands.se (”Webbutiken”). Vi tar inte emot beställningar via telefon eller e-post.

Villkoren är inte tillämpliga på näringsidkares köp, varför näringsidkare inte kan till någon del åberopa dessa Villkor. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten. Avtal om köp (”Avtalet”) ingås mellan Kunden och Stalands Möbler AB, org.nr. 556244-8356. Bindande Avtal har uppkommit först när Stalands Möbler AB har bekräftat din beställning av varorna i en orderbekräftelse som har skickats till dig via e-post.

Bolagsinformation:

Stalands Möbler AB

Månskärsvägen 10C
141 75 Kungens Kurva
Org.Nr: 556244-8356
Mejl: info@stalands.se

Kontakt webbutiken: . Tel 08-702 78 28.
Webbutikens kundservice har öppet: Vardagar 09-16. Lördagar, söndagar och helgdagar stängt.
Reklamationsärenden:  (Gäller för köp i webbutiken)
Övriga reklamationsärenden: Kontakta din butik där du köpt din vara.

För att kunna beställa en vara i vår webbutik måste du ha fyllt 18 år.

Stalands Möbler AB strävar efter att all information och uppgifter som visas på vår webbplats, www.stalands.se och webbutiken ska vara korrekta. Det kan dock i vissa undantagsfall förekomma felaktiga uppgifter. Vi reserverar oss för felaktigt angivna prisuppgifter, felaktiga uppgifter om lagersaldo, att varan är slutsåld, felskrivningar eller feltryck i produktbeskrivningar eller annan felaktig information om varan på vår webbplats. Stalands Möbler AB förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga uppgifter. Stalands Möbler AB kontaktar dig om korrigeringen innan beställningen fullföljs. Om du inte godkänner korrigeringen, exempelvis ett nytt pris för varan, har du rätt att återkalla din beställning. Om du återkallar beställningen betalar vi omgående tillbaka vad du eventuellt redan har betalat för varan. Återbetalning sker på samma sätt som du betalade och till samma konto som betalningen kom från, om du inte skriftligen har meddelat oss annat konto eller annat sätt för återbetalning. Om du meddelar oss att du godkänner korrigeringen, exempelvis det nya priset för varan, bearbetar vi din beställning och bekräftar den nya beställningen i en orderbekräftelse som skickas till din e-postadress, som du har uppgett för oss. 

Vi reserverar oss för att färgåtergivningen i de bilder som visas på vår webbutik kan skilja sig från den färg produkten har i verkligheten. Tänk därför på innan du beställer att produktbilderna som visas på vår webbutik inte alltid återger exakt samma färg som varan har i verkligheten. Hur färger återges beror på din dators bildskärmsinställningar och varierar från dator till dator.

Stalands Möbler AB äger webbutiken och innehållet på denna. Alla immateriella rättigheter på www.stalands.se tillhör Stalands Möbler AB eller dess licensgivare. Innehållet är skyddat genom upphovsrättslig lag. Detta innebär att varumärken, produktnamn, bilder, grafik, design, layout, produktbeskrivningar, firmanamn, är skyddade och får inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Stalands Möbler AB.

 

2. BESTÄLLNING OCH AVTAL OM KÖP 

För att kunna handla via vår webbutik måste du acceptera våra Villkor. Genom att beställa en vara på webbutiken accepterar du Villkoren och samtycker till att Stalands Möbler AB behandlar dina personuppgifter och användningen av cookies, se längst ned under rubriken Integritetspolicy.

Skötselråd för utemöbler
Vi värnar om att du verkligen tar hand om dina utemöbler för att bibehålla dess långvarighet. Skötselråd för utemöbler >>

Beställningen är förenad med betalningsskyldighet

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler är alla näringsidkare skyldiga att informera konsumenter som handlar på en webbplats om att beställningen medför betalningsskyldighet. Av denna anledning finns det en text som informerar om betalningsskyldigheten där du klickar för att slutföra köpet av varan.

När du har skickat din beställning och betalat får du en orderbekräftelse från Stalands Möbler AB, som skickas till den e-postadress som du har uppgett.

Orderbekräftelsen innebär att vi har accepterat din beställning och att ett bindande Avtal om köp har uppkommit mellan dig och Stalands Möbler AB. Du bör noga läsa igenom orderbekräftelsen eftersom den innehåller viktig information om din beställning och leveransdatum. Ser du några felaktigheter, kontakta kundservice snarast.

 

3. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

Du kan välja olika sätt för din betalning av varan, se nedan. Om du inte har gjort något speciellt val har Stalands Möbler AB rätt att ta betalt av dig redan i samband med din beställning. 

När du beställer en vara gäller det priset som vi visar på webbutiken. Samtliga priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive lagstadgad mervärdeskatt. Fraktkostnaderna är inte inkluderade i priset utan tillkommer separat, se nedan. När du gör din beställning kommer fraktkostnaden att visas i varukorgen. Vid betalning via faktura tillkommer en fakturaavgift på fakturabeloppet som finns angiven på webbutiken. 

Stalands Möbler AB förbehåller sig rätten att begära kreditupplysning för det fall att du väljer att betala via faktura eller betal- eller kreditkort.  Vi förbehåller oss rätten att neka köp för det fall att det finns registrerade betalningsanmärkningar.

I webbutiken kan du välja mellan olika betalningsalternativ:

  • Bank-/kreditkort, läs om villkoren HÄR

  • Direktbetalning från ditt bankkonto, läs om villkoren HÄR

  • Fakturabetalning, läs om villkoren HÄR

  • Delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. Läs om delbetalningsalternativ i vår FAQ HÄR och om SVEA´s villkor HÄR

Vi behåller äganderätten till varorna tills de är fullt betalda. Om betalning uteblir förbehåller vi oss rätten att återta varorna. 

 

4. LEVERANS, FRAKT & TRANSPORT

Samtliga priser anges inklusive moms i svenska kronor.

Avlämning av varan

Om vi inte kommit överens med dig om något annat så levereras dina varor till porten alternativt till din ytterdörr om du bor i lägenhet och fram till din tomtgräns om du bor i hus, eller så nära port eller tomtgräns där en lastbil kan köra. Avisering kan ske via e-post, vanlig post, SMS eller telefonsamtal, beroende på vilket sätt du har angett att du vill bli aviserad på.

Legitimation vid leverans

När du tar emot en leverans behöver du kunna legitimera dig med en giltig legitimation. Om en annan person (ombud) tar emot leveransen behöver ombudet visa upp en giltig legitimation samt orderbekräftelsen.

Leveransbegränsningar

Vi levererar endast till adresser inom Sverige från vår E-handel.* Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Kontakta oss om du har frågor om sådan leverans. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag. 
* För leverans utomlands kontakta någon av våra butiker. 

Montering och avemballering

Avemballering, montering av möbel och bortforsling av emballage ingår normalt inte. Dock kan montering ingå i vissa fall, exempelvis om du väljer leveransalternativ: Hemleverans inom stor-Stockholm helgfri vardag kl 8-17 (990:-) . Om du vill få dina möbler monterade eller har andra önskemål, kontakta oss för mer information och prisuppgift.

 

Fraktkostnader för Hemleverans

* Hämta själv (0 kr)

Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt Centrallager i Kungens Kurva som har öppet 7 dagar i veckan. Om du väljer detta alternativ, meddelar vi dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning. Adressen till vårt hämtlager är Månskärsvägen 10 C i Kungens Kurva (se på karta). Att hämta varorna själv är självklart kostnadsfritt. Om en annan person (ombud) ska hämta försändelsen behöver ombudet visa upp BÅDAS GILTIGA LEGITIMATIONER samt ORDERBEKRÄFTELSEN.

* Hämta själv - Sollentuna (0 kr) 

Om du väljer detta leveransalternativ,  hämtar du dina varor i vår butik Sollentuna. Vi skickar din beställning från vårt centrallager till varuutlämningen i Sollentuna. Vi meddelar dig via telefon, sms eller mejl när dina varor finns klara för avhämtning. Beräknad leveranstid lagervara: 2-10 arbetsdagar. För öppettider samt adress >>

Att hämta varorna själv är självklart kostnadsfritt. Om en annan person (ombud) ska hämta försändelsen behöver ombudet visa upp BÅDAS GILTIGA LEGITIMATIONER samt ORDERBEKRÄFTELSEN.

* Postpaket (99 kr)

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket/brev med Posten och kan hämtas på närmaste postombud. Du får en avisering via SMS eller som avi när paketet finns redo för avhämtning. Tjänsten kan endast utnyttjas vid köp på stalands.se.

Inom Stor-Stockholm kan du välja mellan tre hemleveransalternativ:

* Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 17–21 (690 kr)

Vi erbjuder leverans på kvällstid helgfri vardag kl 17-21 (gäller endast lagervaror). Leveransen sker med endast en man, vilket innebär att du själv måste hjälpa till att bära. Chauffören hjälper till att bära innanför din ytterdörr. Ingen montering eller avemballering ingår.

* Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 8–17 (690 kr)

Hemleverans helgfri vardag kl 8-17 med inbärning innanför ytterdörr av två man. Ingen montering eller avemballering ingår.

* Hemleverans inom Stor-Stockholm, helgfri vardag 08-17 (1090 kr)

Vårt bekvämaste leveranssätt, oavsett om du handlar på stalands.se eller i butik. Hemleverans helgfri vardag kl 8-17 med inbärning av två man samt uppackning och avemballering (vi tar också med emballaget). Montering ingår i vissa fall, t ex montering av gavel på säng eller ben på soffor och matbord. Montering av utemöbler, hyllor och våningssängar har vi tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med. Vi tar kontakt med dig så fort dina varor finns klara för leverans och bokar en tid som passar dig. Det sker antingen via e-post, sms eller telefon.

Utanför Stor-Stockholm samt övriga Sverige:

* Hemleverans övriga Sverige, helgfri vardag 08-17 (690 kr)

Utanför Stor-Stockholm levereras dina försändelsen till port eller tomtgräns, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till något av de telefonnummer du angivit, tidsbokas och levereras till dig helgfri vardag kl 8-17. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att transportören kontaktar dig.

OBS! Detta leveransalternativ gäller endast köp som görs i stalands.se. Bor du utanför Stor-Stockholm och vill handla i någon av våra fysiska butiker, ber vi dig att prata med butiken om vilka hemleveransmöjligheter som finns.

Legitimation vid hämtning och hemleverans

Vid hämtning eller leverans behöver du visa legitimation samt din orderbekräftelse. Eventuellt ombud visar bådas legitimation.

 

Leveranstid

Leveranstiden anges på din orderbekräftelse. Uppgivna leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och bekräftat din order till dess att din vara skickas från vårt lager. Lagervaror har normalt en leveranstid på ca 3-7 vardagar.

För varor som vi måste beställa särskilt då de inte ingår i vårt sortiment och som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel är leveranstiderna normalt 4-10 veckor från det att vi bekräftade beställningen i orderbekräftelsen, om inte annat leveransdatum har avtalats.

Leveransförsening

Enligt konsumentköplagens regler har du rätt att häva köpet när leveransen är försenad i enlighet med konsumentköplagens regler enligt nedan.

Om det inte är avtalat när leverans ska ske så ska säljaren leverera varorna så snart som möjligt (försening) och senast 30 dagar efter det att du beställde varorna.

Köparen har rätt att omedelbart häva köpet om

1) Säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för köparen, eller

2) Om köparen före avtalets ingående meddelade säljaren att avlämnande av varan senast en viss dag är avgörande för att han eller hon skulle ingå avtalet

3) Om säljaren meddelat köparen att han eller hon inte kommer att avlämna varan.

Om köparen har krävt att säljaren avlämnar varan inom en bestämd tilläggstid och om tilläggstiden inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han eller hon inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.

Om köparen har krävt fullgörelse av köpet utan att ange någon tilläggstid, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.

 

Outlösta försändelser och ej mottagna varor

Alla försändelser föraviseras via post, telefon eller sms. Vi kommer att skicka en leveransbekräftelse till dig när varorna är klara för leverans. Om du inte mottagit någon avisering från fraktbolaget inom en vecka efter det att du fick din leveransbekräftelse, måste du kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.

I de fall som brev, postpaket, lastpall eller större paket returneras till Stalands Möbler AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren inte medverkat till att hämta eller ta emot beställda varor enligt vad som anges nedan, trots påminnelser, uppkommer hanteringskostnader för Stalands Möbler AB. Stalands Möbler AB förbehåller sig rätten att debitera Kunden en avgift för dessa kostnader enligt vad som anges nedan.

* Inte hämtat ut paket från utlämningsstället

* Inte varit tillgänglig på uppgivet telefonnummer för avisering,

* Vägrat ta emot leveransen

* Uppgivit felaktigt namn-, adress eller kontaktuppgifter

När det gäller brev och paket är avgiften 250 kronor inkl. moms. För varor på lastpall eller större paket är avgiften 550 kronor inkl. moms. Avgiften täcker kostnaden för returfrakten och returadministrationen. Avgiften debiteras via faktura alternativt, för det fall att betalning redan har skett så dras avgiften av från den summa som vi ska betala tillbaka till Kunden.

I de fall som DHL eller Stalands Möbler AB kommit överens med dig om tid och datum för förnyad leverans men beställaren inte finns på plats vid leveranstillfället, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 120 kronor inklusive moms för de kostnader som leveransen har medfört.

 

5. ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor på vår webbutik, www.stalands.se gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Du som är konsument har alltid rätt att ångra din beställning inom 14 dagar (ångerfristen) utan att du behöver ange något skäl. Ångerfristen börjar gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot varan. Om din beställning omfattar flera varor eller om varan består av flera delar börjar ångerfristen gälla det datum då du, eller någon annan person som du har angett för oss, tog emot den sista varan eller sista delen i din beställning.

Undantag från ångerrätten

Vid köp av varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en personlig prägel gäller inte ångerrätten. Det gäller beställningsvaror, med vilket menas varor som vi inte har i vårt lager och därför måste beställas. I samband med att du beställer en vara på vår webbplats som inte omfattas av ångerrätten får du klar och tydlig information om det innan du avslutar din beställning. Obs att täcken, sov kuddar, sängkläder, madrasser ingår i ångerrätten förutsatt att förpackningen är obruten. Bruten förpackning kan ej ersättas då detta räknas som hygienartiklar.

Ångerrätten gäller endast konsumentköp. Om du handlar i egenskap av näringsidkare på vår webbutik, www.stalands.se så gäller inte ångerrätten eller annan konsumentskyddande lagstiftning. Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten.

Så här gör du när du ångrar köpet

Innan ångerfristen på 14 dagar har löpt ut ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till oss om att du ångrat köpet via telefon eller e-postmeddelande. Ange hur vi kan kontakta dig genom att lämna dina kontaktuppgifter i form av namn, adress, mobiltelefonnummer och e-postadress. Vi behöver också veta varans namn, ordernummer och betalningsreferens. Det går också bra att använda den standardiserade ångerblanketten som går att hämta på konsumentverkets webbplats: www.konsumentverket.se

Fyll i blanketten och skicka den till oss innan ångerfristen har löpt ut. Våra fullständiga adress- och kontaktuppgifter finns längst upp på denna sida, se under rubriken Bolagsinformation.

Så här returnerar du varan till oss

När du ångrat köpet ska du skicka tillbaka varorna eller överlämna dem till oss så fort som möjligt, dock inte senare än inom 14 dagar från det datum då du meddelade oss att du ångrade köpet. Har vi åtagit oss att hämta varan hos dig så gäller det.

Innan du returnerar varan rekommenderar vi att du kontaktar oss på telefon: 08-702 78 28.

Vi löser inte ut returnerade varor som skickats mot postförskott.

Ansvaret för varans skick

Du ansvarar för varans skick efter det att du har tagit emot varan samt under hela returfrakten tillbaka till oss, till och med att vi har tagit emot varan. Det är därför viktigt att du skickar tillbaka varan väl emballerad och helst i sitt originalemballage. Tänk på att förpacka varan ordentligt.

Ersättning för att varan minskat i värde

Varan får inte vara använd när den returneras. Du får undersöka varan för att fastställa varans egenskaper och funktion. Om det skulle visa sig när vi fått tillbaka varan att den har minskat i värde till följd av att du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändig för att fastställa varans funktion och egenskaper har vi rätt att kräva ersättning av dig för värdeminskningen. Vi gör då ett värdeminskningsavdrag på återbetalningen då vi inte kommer att kunna sälja varan vidare till fullpris.

Återbetalning vid ångerrätt

När du ångrat ditt köp betalar vi tillbaka det belopp som du har betalat för varan. Återbetalningen avser ej eventuella fraktkostnader.

Du ska ersätta oss för eventuell värdeminskning av varan i den mån varan har minskat i värde till följd av att du har hanterat den i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Denna värdeminskning har vi rätt att dra av från den summa vi ska återbetala till dig (värdeminskningsavdrag).

Återbetalning kommer att ske inom 14 dagar efter vi mottagit den returnerade varan. 

Återbetalning kommer att ske via det betalningsalternativ som du valde vid betalningen om inte annat överenskommits.

Kostnader för returfrakten vid ångerrätt

När du utnyttjar ångerrätten och ska returnera varan till oss så är det du som betalar och står för kostnaden för returen.

Vid skrymmande varor som inte kan skickas med post beräknas fraktkostnaderna uppgå till: 
800 kronor per kubik, baserat på en exempelsoffa 3-sits som väger 60 kg volym 3,6 kubik. Priset är ett exempelpris och inget exakt pris. Priset kan variera kraftigt beroende på vikt, längd, bredd o.s.v.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

 

6. REKLAMATIONER OCH RETURER

Transportskada 

Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Eftersom transportskador kan gälla både synliga och dolda skador är det viktigt att du avemballerar och inspekterar emballage och dina varor noggrant om det finns några yttre eller inre skador på emballage, kartonger eller annan förpackning som varorna är förpackade i.

Så här anmäler du transportskador

Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras. Kontakta oss omedelbart om emballage och/eller varan är skadad på följande e-postadress: 

Observera att en notering av yttre skada måste noteras på fraktbolagets fraktsedel i samband med att leverans och kvittens sker. Be chauffören att även göra en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Var noga med att spara fraktsedlar och ha dem tillgängliga vid skadeanmälan. För att kunna hantera ditt ärende så snabbt som möjligt behöver du lämna ditt service- eller ordernummer. 

Du får inte använda den skadade produkten och var noga med att behålla originalemballage.

Vi ser gärna att du kompletterar din skadeanmälan med fotografier för att vi på ett bättre sätt ska kunna hjälpa dig.

Reklamation

Om det är fel på varan har du som konsument rätt att reklamera varan inom 3 år från det att du tog emot varan (reklamationsfrist) i enlighet med konsumentköplagens(1990:932) regler. Gäller ursprungliga fel och inte slitage eller handhavande fel.

Så här reklamerar du

Om det är fel på varan ska du meddela oss om vilket fel det är på varan (reklamation) inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Ange varans namn samt service- eller ordernummer. För att underlätta reklamationshanteringen bifoga kvitto och detaljerade bilder samt bilder på varan i helbild som visar eventuella fel eller skador. Kontakta oss alltid vid skador eller reklamationer. Bilder skickas med e-post till .

Reklamationen lämnas till oss antingen via e-post, eller brev med posten. Ange namn och adressuppgifter samt e-postadress där vi kan nå dig. E-postadress:   Postadress: Stalands Möbler AB, Webbutiken, Månskärsvägen 10, 141 75 Kungens Kurva.

Våra rutiner vid reklamationer

När vi tagit emot din reklamation skapas ett reklamationsärende. Ärendet påbörjas omgående.

Om vi bedömer att varan är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen kommer reklamationen att godkännas av oss, vilket leder till att vi väljer att antingen leverera en ny vara eller reparera varan alternativt utbetalar en ersättning om inte något av dessa alternativ är möjliga. Om vi bedömer att varan inte är felaktig enligt reglerna i konsumentköplagen avslår vi reklamationen.

Kontakta alltid vår kundtjänst för närmare detaljer om hur du ska gå tillväga innan du returnerar den felaktiga varan till oss. Vi ersätter dig alltid för nödvändiga fraktkostnader för transport av den reklamerade varan till oss förutsatt att det är en godkänd reklamation.

Om vi ska leverera en ny vara till dig står vi för fraktkostnaden av den nya varan till dig.

Vi löser inte ut varor mot postförskott.

 

7. GARANTIER

Endast i de fall som tillverkaren har lämnat en garanti för varan så framgår det av produktinformationen på webbutiken.

 

8. TVIST UTANFÖR DOMSTOL

Som konsument har du möjlighet att få ditt reklamationsärende prövat i Allmänna reklamationsnämnden. Du kan också få råd hos kommunernas konsumentvägledare och hos Konsumentverket, www.konsumentverket.se

Vi följer beslut från Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se.

 

9. FORCE MAJEURE

Stalands Möbler AB ansvarar inte för skada eller förseningar som beror på extra ordinära omständigheter eller händelser som står utanför vår kontroll såsom krig, strejk, naturkatastrofer eller andra, force majeure liknande händelser, förseningar hos leverantörer på grund av sådana uppräknade omständigheter, vars verkningar vi inte rimligen hade kunnat undvika eller övervinna utan ekonomiska förluster. Stalands Möbler AB åtar sig att meddela våra kunder när en sådan omständighet inträffar. Om sådan händelse varar i mer än 5 dagar har Stalands Möbler AB och du som kund rätt att frånträda Avtalet med omedelbar verkan utan krav på ersättning eller skadestånd från den andra parten.

 

10.  TILLÄMPLIG LAG 

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av svensk domstol.

 

11. INTEGRITETSPOLICY OCH ANVÄNDNINGEN AV COOKIES

Personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) EU 2016/279.

Stalands Möbler, Interiörbutiken och Duxiana värnar om dina personuppgifter och vi lägger därför stor vikt vid att skydda din integritet. Genom att använda vår webbplats eller handlar i våra butiker, godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med denna integritetspolicy.

Stalands Möbler AB, Månskärsvägen 10 C, 141 75 Kungens Kurva, org. nr.556244-8356, ansvarar för de personuppgifter som du lämnar till oss på www.stalands.se eller i butik.  

Vad är personuppgifter?
Personuppgifter är information om en identifierad eller identifierbar fysisk person. Det kan exempelvis vara namn, personnummer, e-postadress, adress, ip-adress eller foton.

Vilka personuppgifter samlar vi in?
När du handlar på stalands.se eller i någon av våra butiker lämnar du personuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Uppgifterna behövs för att vi skall kunna fullgöra vårt avtal med dig och leverera dina varor. 

I de fall fakturabetalning eller delbetalning används, kommer även personnummer att samlas in.

Vi samlar även in hur våra besökare som använder stalands.se och användarna upplever informationen, via din IP-adress, information om dina webbläsarinställningar och hur ditt operativsystem använder sidorna. Denna information behandlas med stöd av intresseavvägning och används för statistik och för att utveckla webbplatsens innehåll och funktioner. 

Syfte med behandling av personuppgifter
Den information vi samlar in från dig kan användas för något av följande ändamål:

* Fullgöra avtal
För att vi ska kunna producera och leverera den vara som du köpt av oss. Vi behöver även spara dina personuppgifter för betalning, reklamation, garantiärenden och legala krav. 

* Förbättra och optimera vår webbsida
Vi strävar ständigt efter att förbättra webbplatsen baserat på dina uppgifter och synpunkter. Med hjälp av den information som vi samlar in kan vi analysera användningen och utveckla vår webbplats. 

* Kundkommunikation
Den e-postadress och det mobiltelefonnummer du anger kan användas för att skicka information och uppdateringar om din order, produktnyheter, erbjudanden och övrig marknadsföring.

Mottagare av personuppgifterna
Vi säljer inte eller på annat sätt överför din personliga information till tredje part. Undantag är betrodda leverantörer som hjälper oss att hantera webbplatsen, driva vår verksamhet samt leverera de varor du beställt. Med dessa parter finns biträdesavtal som reglerar hur personuppgifterna får användas och hur de ska skyddas.

Vi kan också dela din personliga information där vi finner det nödvändigt för att följa lagstadgade krav eller skydda våra eller andras rättigheter, egendom eller säkerhet.

Anonymiserad information som samlas in från webbplatsen om besökare får emellertid lämnas till tredje part för marknadsföring, statistik eller annan användning.

Om dina personuppgifter kommer delges med andra mottagare än de som anges i denna integritetspolicy, kommer vi att ge dig information om detta när vi samlar in dina personuppgifter och du ger oss ditt samtycke.

Cookies
Cookies är små filer som vår webbplats sparar i webbläsaren och som gör att webbplatsen känner igen din webbläsare och kan hämta och komma ihåg viss information. 

Vi använder cookies för att utföra vissa viktiga funktioner och förbättra användarupplevelsen i vår webbutik samt sammanställa statistik om trafik och kommunikation på webbplatsen. 

Cookies används också för kommunikationsändamål för att förbättra vår kundkommunikation samt att mäta webbplatsen. Cookies berättar om vad webbplatsens användare har besökt, hjälper oss att möta och rikta vår reklam - och marknadsaktiviteter samt sökresultat via internet-sökmotorer och ge oss information om våra användare så att vi kan utveckla våra onlinetjänster.

Om du har aktiverat cookies i din webbläsare kan din cookieinformation användas för att förbättra vår kommunikation med dig via e-post, nyhetsbrev och så vidare.

Du kan också välja att stänga av cookies i din webbläsare och / eller radera lagrade cookies i din webbläsare. Observera att blockering av cookies kan påverka platsens funktionalitet.

Hur länge behåller vi din personliga information
Vi sparar endast dina personuppgifter så länge det är relevant för det syfte som det ursprungligen samlades in för. Vi betraktar dig som aktiv kund upp till 36 månader från ditt senaste köptillfälle. Efter denna tid sparas endast uppgifter om dig utifrån legala krav som till exempel bokföringslag eller skattelagstiftning.

Dina personliga rättigheter
Du har rätt att begära ett utdrag om vilka personuppgifter vi har om dig genom att skriftligen begära ett registerutdrag. Detta kan göras kostnadsfritt en gång om året. 

Du har också rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig ska rättas, liksom möjligheten att begära att vi tar bort din personliga information.

Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av personuppgifter och att förbjuda användningen av din personliga information för direkt marknadsföring. Vi är då skyldiga att upphöra med behandlingen utom i de fall där legala krav finns.

För att lämna in en förfrågan, vänligen kontakta oss för mer information.

Du har rätt att lämna eventuella klagomål på vår behandling av dina personuppgifter till den nationella tillsynsmyndigheten.

Ändringar i denna integritetspolicy
Stalands Möbler förbehåller sig rätten att uppdatera eller ändra denna policy när som helst och du bör regelbundet besöka denna webbplats för att få den senaste versionen.

Policy uppdaterades senast: 2018-05-03.

Hur kontaktar du oss?
Om du har några frågor angående denna integritetspolicy, vår behandling av personuppgifter eller vill kontakta oss angående dina personuppgifter, hör av dig till oss på: .           

 

 

 

Fastställda av Stalands Möbler AB 2018-05-03

Nyhetsbrev

Få erbjudanden, inspiration och tips direkt till din e-post! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att fylla i din e-postadress.