FAQ - Vanliga frågor
Produktinformation & lager
Jag har valt "hämta själv". När kan jag hämta min vara?
Svar: Vi kommer att avisera dig via sms så snart din vara finns att hämta på önskad varuutlämning (Kungens Kurva, Sollentuna och Södermalm)
Finns min vara i lager?
Stalands lagerför en hel del varor inom nästan alla våra olika kategorier. Du ser enkelt om varan finns i lager inne på varje specifik produkt. Vårt centrallager ligger i anslutning till vår butik i Kungens Kurva för omedelbar avhämtning (under våra öppettider). Du kan också välja att hämta vid vår varuutlämning i butikerna på Södermalm och i Sollentuna, men då dröjer det ytterligare några dagar.
Har alla butiker varor i lager?
Nej, vårt centrallager ligger i Kungens Kurva och där finns alla de varor som är märkta som lagervara. Butikerna i Sollentuna och Kungens Kurva har accessoaravdelningar med mattor, belysning, porslin m.m med egna mindre butikslager av just inredningsdetaljer. Om du är osäker, kontakta önskad butik.
Jag vill se en speciell vara, hur vet jag i vilken butik jag kan se den?
I nuläget är det lättaste att kontakta närmsta butik och höra efter (se våra butikers kontaktuppgifter här). Annars kan du maila oss på info@stalands.se så försöker vi hjälpa dig.
Butiker
Var finns Stalands butiker?
Stalands har sex fysiska butiker runt om i Stockholm. Du hittar oss på Södermalm och i Nacka, Sollentuna, Täby, Vällingby samt Kungens Kurva. För att se kontaktuppgifter till din närmsta butik, klicka här
Har butikerna egna lager?
Nej, vårt centrallager ligger i Kungens Kurva och där finns alla de varor som är märkta som lagervara. Butikerna i Sollentuna och Kungens Kurva har accessoaravdelningar med mattor, belysning, porslin m.m med egna mindre butikslager av just inredningsdetaljer. Om du är osäker, kontakta önskad butik.
Jag vill se en speciell vara. Hur vet jag om den finns i butik?
I nuläget är det lättaste att kontakta närmsta butik och höra efter (se våra butikers kontaktuppgifter här). Annars kan du maila oss på info@stalands.se så försöker vi hjälpa dig.
Reklamation & returer
Vad har ni för garanti?
Vi har 3 års reklamationsrätt på våra varor (gäller ej slitage eller handhavandefel).
Jag vill reklamera min vara - hur gör jag?
Om det är fel på varan kontaktar du i första hand den butik du har handlat hos. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi ditt ordernummer, beskrivning och foton av skadan samt om möjligt foto på möbelns stämpel (produktid). Här hittar du vårt formulär för reklamationer om du har handlat direkt på stalands.se
Hur går en reklamation till?
Så fort vi mottar din reklamation startar vi ett reklamationsärende och en s.k serviceorder skapas. För tillfället är handläggningstiden för serviceärenden något längre än normalt, men vi gör självklart vårt bästa för att hjälpa dig så snart vi kan.
I vissa fall har vi också möjlighet att skicka ut en serviceman för att undersöka, bedöma och eventuellt åtgärda problemet på plats.
Jag vill returnera min vara - hur går jag tillväga?
Vid köp i vår e-handel stalands.se gäller reglerna om ångerrätt i enlighet med lagen om distansavtal. Detta gäller dock inte varor som är beställningsvaror, dvs varor som inte lagerförs utan måste beställas.
Om du ångrar ett köp av en lagervara har du 14 dagar från emottagande till att kontakta oss. Skicka då ett mail eller ring oss och meddela att du önskar returnera din vara. Vi behöver då ordernummer samt veta vilken vara det gäller.
Hur returnerar jag min vara?
När du ångrat köpet och kontaktat oss via telefon eller mail för att meddela detta skickar du tillbaka varan till oss eller återlämnar den hos något av våra utlämningsställen (varuutlämningarna Södermalm, Sollentuna och Kungens Kurva). Du står själv för eventuella fraktkostnader samt för varans skick. Spara alltid originalemballage och returnera varan i dessa. Varan får inte vara använd när den returneras.
När vi får tillbaka varan gör vi en bedömning av varans skick innan vi återbetalar varan. Om vi inte kan sälja varan som ny har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag.
Transportskador
Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Transportskador ska noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras så att såväl du som kund samt åkeri får en kopia av det inträffade. Kontakta därefter den butik där inköpet gjorts så snart som möjligt.
Leverans, priser & betalning
Hur lång leveranstid är det?
Leveranstiderna skiljer sig väldigt åt. Vissa leverantörer har egna lager och kan leverera inom 1-3 veckor medan andra tillverkar först vid beställning. Självklart kan också leverantörers lager ta slut och det är flera länkar i kedjan med underleverantörer. Därför har vi svårt att säga några exakta leveranstider utan lägger oss i intervallet 4-8 veckor (12 veckor nu med påverkan från Covid-19) och kan ge ett närmare svar först när vi får ordererkännande från vår leverantör.
Levererar ni till hela Sverige?
Ja, vi levererar inom hela Sverige och använder oss av olika speditörer beroende på var i Sverige man bor. Vid leveranser till mindre öar utan fast broförbindelse levererar vi till närmsta kajplats på fastlandet. För information om leverans inom Stockholms skärgård vänligen kontakta oss.
Vad kostar frakten?
Det beror på och vi har flera alternativ att välja bland. Du kan kostnadsfritt hämta din order vid något av våra utlämningsställen (Kungens Kurva, Sollentuna och Södermalm). Beroende på storlek och vikt kan du välja postpaket för 99:- där du då får ditt paket levererat till ditt närmsta postombud. Bor du i Storstockholm kan du välja kvällsleverans för 690:-, dagsleverans för 690:- och i vissa fall inklusive enklare montering samt bortforsling av emballage för 1090:-. Till övriga Sverige levererar vi med DHL för 690:-.
När levereras min vara?
Om du har valt hemleverans kontaktar antingen vår leveransavdelning, speditör eller åkeri dig via telefon eller sms-avisering för att boka in tid för leverans. Tänk på att det tar olika lång tid att få varorna. Vi har mycket varor i lager men majoriteten är fortfarande beställningsvaror som tar olika lång tid för oss att få in till lager.
Leverans till utlandet?
För frågor om leverans till ett annat land, vänligen kontakta en utav våra fysiska butiker.
När får jag min faktura?
Vid köp på stalands.se skickas fakturan via mejl då din möbel/dina möbler är levererade.
Delbetalningsmöjlighet på stalands.se?
Vi erbjuder på stalands.se via Svea 3,6 och 12 månaders räntefri betalning.
Fasta kostnader: aviavgift 29 kr /mån samt uppläggningsavgift.
Uppläggningsavgiften är 95 kr vid delbetalning på 3 månader,
195 kr för 6 månader och 295 kr för 12 och 24 månader.
Vid avbetalning på 24 månader blir det räntebärande med 9,95 % ränta.
Man måste handla för minst 500 kr vid delbetalning. Annars överstiger kostnaderna summan.
Delbetalningsmöjlighet i butik?
I butik erbjuder vi via Santander 4, 6, 12, och 24 månaders räntefri delbetalning. Uppläggningsavgift på 195 kr för 4 månader, 245 kr för 6 månader, 395 kr för 12 månader och 695 kr för 24 månader vid delbetalning. Avikostnad 39 kr i månaden för 12 och 24 månaders delbetalning.
Betalning med Amex på Stalands Möbler?
Ja, vi tar emot Amex i alla våra butiker.
Vad står rek. pris för?
Rek. pris betyder av leverantören rekommenderat pris för varan.