Fri frakt till butik
Betala med Klarna
Möbler och inredning sedan 1946
Stalands, logotyp

FAQ - Vanliga frågor


Här hittar du svar på våra vanligaste frågor gällande produkter, lager, leverans och reklamationer. Klicka på önskat område nedan för att se om just din fråga finns med, klicka igen för att se våra svar. Under kundservice hittar du också en mer komplett information med våra fullständiga köpvillkor, leveransalternativ m.m

Produktinformation och lager

Jag har valt "hämta själv". När kan jag hämta min vara?


Svar: Vi kommer att avisera dig via sms så snart din vara finns att hämta på önskad varuutlämning (Kungens Kurva, Sollentuna och Södermalm) 

Finns min vara i lager?

Stalands lagerför en hel del varor inom nästan alla våra olika kategorier. Du ser enkelt om varan finns i lager inne på varje specifik produkt. Vårt centrallager ligger i anslutning till vår butik i Kungens Kurva för omedelbar avhämtning (under våra öppettider). Du kan också välja att hämta vid vår varuutlämning i butikerna på Södermalm och i Sollentuna, men då dröjer det ytterligare några dagar.

Har alla butiker varor i lager?

Nej, vårt centrallager ligger i Kungens Kurva och där finns alla de varor som är märkta som lagervara. Butikerna i Sollentuna och Kungens Kurva har accessoaravdelningar med mattor, belysning, porslin m.m med egna mindre butikslager av just inredningsdetaljer. Om du är osäker, kontakta önskad butik.

Butiker

Var finns Stalands butiker?


Stalands har sex fysiska butiker runt om i Stockholm. Du hittar oss på Södermalm och i Nacka, Sollentuna, Täby, Vällingby samt Kungens Kurva. För att se kontaktuppgifter till din närmsta butik, klicka här

 Har butikerna egna lager?


Nej, vårt centrallager ligger i Kungens Kurva och där finns alla de varor som är märkta som lagervara. Butikerna i Sollentuna och Kungens Kurva har accessoaravdelningar med mattor, belysning, porslin m.m med egna mindre butikslager av just inredningsdetaljer. Om du är osäker, kontakta önskad butik.

 Jag vill se en speciell vara. Hur vet jag om den finns i butik?


I nuläget är det lättaste att kontakta närmsta butik och höra efter (se våra butikers kontaktuppgifter här). Annars kan du maila oss på info@stalands.se så försöker vi hjälpa dig.

Reklamation & returer

Vad har ni för garanti?

Vi har 3 års reklamationsrätt på våra varor (gäller ej slitage eller handhavandefel).

Jag vill reklamera min vara - hur gör jag?

Om det är fel på varan kontaktar du i första hand den butik du har handlat hos. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi ditt ordernummer, beskrivning och foton av skadan samt om möjligt foto på möbelns stämpel (produktid). Här hittar du vårt formulär för reklamationer om du har handlat direkt på stalands.se 

Hur går en reklamation till?

Så fort vi mottar din reklamation startar vi ett reklamationsärende och en s.k serviceorder skapas. För tillfället är handläggningstiden för serviceärenden något längre än normalt, men vi gör självklart vårt bästa för att hjälpa dig så snart vi kan.

I vissa fall har vi också möjlighet att skicka ut en serviceman för att undersöka, bedöma och eventuellt åtgärda problemet på plats.

Jag vill returnera min vara - hur går jag tillväga?

Du har 14 dagars ångerrätt enligt lag. Fristen räknas från den dag du/ombud tar emot varan; vid flera varor/delar från den sista.

Undantag

Varor som tillverkas enligt dina anvisningar eller får tydlig personlig prägel. T.ex. eget insänt tyg till tillverkaren av produkten. Varor som av hälso-/hygien skäl inte lämpligen kan återlämnas och där förseglingen brutits (t.ex. sängkläder, kuddar, madrasser) – ångerrätt gäller om obruten förpackning. Att en vara är en ”beställningsvara” innebär inte i sig att ångerrätten saknas om det är en standardprodukt. 

Om du ångrar ett köp har du 14 dagar från emottagande till att kontakta oss. kontakta oss då med ett mejl, ring oss eller per post och meddela att du önskar returnera din vara. Vi behöver då ordernummer samt veta vilken vara det gäller. 

Hur returnerar jag min vara?

När du ångrat köpet och kontaktat oss via telefon, mejl eller post för att meddela detta skickar du tillbaka varan till oss eller återlämnar den hos något av våra utlämningsställen (varuutlämningarna Södermalm, Sollentuna och Kungens Kurva). Du står själv för eventuella fraktkostnader och att produkten är väl emballerad när den skickas åter till oss. Spara alltid originalemballage och returnera varan i dessa om möjligt. 

När vi får tillbaka varan gör vi en bedömning av varans skick innan vi återbetalar varan.

När ångerrätten utövats – förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningsavdraget dras av på återbetalningen.

Transportskador

Var noga med att kontrollera din vara direkt vid mottagandet. Transportskador ska om möjligt noteras på fraktsedel i samband med att varan kvitteras så att såväl du som kund samt åkeri får en kopia av det inträffade. Kontakta därefter den butik där inköpet gjorts så snart som möjligt.

Leverans, priser och betalning 

Hur lång leveranstid är det?

Leveranstiderna skiljer sig väldigt åt. Vissa leverantörer har egna lager och kan leverera inom 1-3 veckor medan andra tillverkar först vid beställning. Självklart kan också leverantörers lager ta slut och det är flera länkar i kedjan med underleverantörer. Därför har vi svårt att säga några exakta leveranstider utan lägger oss i intervallet 2-10 veckor. Aktuell leveranstid anges per produkt och framgår på produktsidan kassan och i orderbekräftelsen. När vi sedan får ordererkänandet från leverantören så kan vi komma att kontakta dig om leveranstiden skiljer sig mot vad du fått på ditt ordererkänande.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor är klara för leverans, i vissa fall kan vi komma att dela upp en leverans i två eller fler sändningar. Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Vid leveranser till mindre öar utan fasta broförbindelser levererar vi till den kajplats på fastlandet så nära ön som möjligt. Gotland och Öland omfattas inte av detta undantag.

Levererar ni till hela Sverige?

Ja, vi levererar inom hela Sverige och använder oss av olika speditörer beroende på var i Sverige man bor. Vid leveranser till mindre öar utan fast broförbindelse levererar vi till närmsta kajplats på fastlandet. För information om leverans inom Stockholms skärgård vänligen kontakta oss. 

 Vad kostar frakten?

Det beror på och vi har flera alternativ att välja bland. Du kan kostnadsfritt hämta din order vid något av våra utlämningsställen (Kungens Kurva, Sollentuna och Södermalm). Beroende på storlek och vikt kan du välja postpaket för 99:- där du då får ditt paket levererat till ditt närmsta DHL servicepoint. Bor du i Storstockholm kan du välja kvällsleverans för 690:-, dagsleverans för 690:- och i vissa fall inklusive enklare montering samt bortforsling av emballage för 1090:-. Till övriga Sverige levererar vi med DHL för 690:-. Läs mer om våran leveransalternativ här

 När levereras min vara?

Om du har valt hemleverans kontaktar antingen vår leveransavdelning, speditör eller åkeri dig via telefon eller sms-avisering för att boka in tid för leverans. Tänk på att det tar olika lång tid att få varorna. Vi har mycket varor i lager men majoriteten är fortfarande beställningsvaror som tar olika lång tid för oss att få in till lager.

Leverans till utlandet?

För frågor om leverans till ett annat land, vänligen kontakta en utav våra fysiska butiker. 

När får jag min faktura?

Vid köp på stalands.se så dyker din faktura upp i Klarnas app då din möbel/dina möbler är levererade. 

Delbetalningsmöjlighet på stalands.se?

Vi erbjuder på stalands.se via Klarna 3,6 och 12 månaders delbetalning. 

Effektiv ränta för varje enskilt köp/kredit under detta Avtal kommer att visas för Kredittagaren i kassan innan ett köp genomförs. Den effektiva räntan för varje enskilt köp/kredit kan variera från 0%-21,9%. 

Effektiv ränta är 21,9%, baserat på ett exempel vid köp av varor om 10 000 kronor som avbetalas på 12 månader med Klarnakredit. Din totalkostnad blir 11 101.12 kronor. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 926.19 kr.

Vid beräkning av den effektiva räntan antas det att:

-     detta Avtal är gällande,

-     du och vi uppfyller våra respektive åtaganden under detta Avtal, och

-    detta Avtal inte har ändrats.

Man måste handla för minst 500 kr vid delbetalning. Annars överstiger kostnaderna summan.

Du kan läsa mera om Klarnas villkor för delbetalning här 

Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.

Delbetalningsmöjlighet i butik?


I butik erbjuder vi via Resurs Bank upp till 24 månaders räntefri delbetalning. 6,12, 24 månader med 0 kr i ränta, 45 kr i aviavgift och 395 kr i uppläggningsavgift. Det går att dela upp din betalning till en månadskostnad som passar dig. 

Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.

Betalning med Amex på Stalands Möbler?

Ja, vi tar emot Amex i alla våra butiker och på stalands.se. 

 Vad står rek. pris för?

Rek. pris betyder av leverantören rekommenderat pris för varan.

Välkommen till Stalands!

Din personliga destination för inredning och möbler. Vi är ett familjeägt företag grundat 1946 och har sedan dess haft Stockholms förtroende att skapa drömhem med en inredning som tål att ärvas av generationer. Hos oss hittar du kvalitetsdesign för alla stilar och plånböcker. I våra stora fysiska butiker kan du provsitta och känna, vi löser allt krångel med hemleverans, montering och emballage. Genom vår hemsida erbjuder vi trygga leveranser till hela Sverige. Oavsett vart du önskar handla så erbjuder vi personlig och trygg service som underlättar din vardag.

Få erbjudanden, inspiration och tips direkt till din e-post! Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att fylla i din e-postadress.